top of page

Västerhaninge Discgolfbana ligger vid ett område som också kallas Nytorps Ängar i Västerhaninge.

I början av 90-talet påbörjades ett projekt av Haninge kommun. Planen var att skapa ett stort fotbollsevent liknande Göteborgs Gothia-Cup. Det anlades gräsmattor och det byggdes fotbollsplaner. Detta projekt lades senare ner och ängarna blev istället ett populärt strövområde med löparspår och mountainbikeleder.

2012 började Södertörns Frisbeeklubb att arbeta med banan. De fick upp 12 hål med korgar och tee´s. Sedan hände det inte så mycket med banan. Kommunen klippte gräset och banan har besökts av ett fåtal discgolfare.

2018 fick vi i Västerhaninge Discgolfklubb möjligheten att ta hand om banan. Vi påbörjade då ett långsiktigt arbete tillsammans med kommunen. Vi har nu fått fram en 18 hålsbana som vi är mycket stolta över. Under 2019 har korgarna byts ut mot nya korgar och vi har nu ordentliga tees på alla hål. En bana är alltid under utveckling och några av hålen kan komma att ändras eller tas bort.

Det finns också en parkering i anslutning till banan.

Du är hjärtligt välkommen till Västerhaninge Discgolfbana!

Hålkartor ser du här nedanför.

Vägbeskrivning till banan finns här.